Letar du med bilar med kamkedja? Kamremmen, som ofta är tillverkad av gummi, kräver regelbundna byten efter ett visst antal körda mil, medan kamkedjan, som är gjord av metall, generellt sett är designad att hålla under bilens hela livslängd. Att förstå fördelarna samt nackdelarna med varje alternativ kan hjälpa bilägare att göra ett mer informerat val samt undvika onödiga reparationer eller underhåll.
Vad är kamrem och kamkedja?
Många moderna bilar använder antingen en kamrem eller en kamkedja för att synkronisera motorens ventiler samt kolvar. Kamremmen behöver bytas med jämna mellanrum, ofta runt 10 000 till 15 000 mil, vilket kan vara kostsamt. En kamkedja är gjord av metall samt är designad att hålla hela bilens livslängd.
Fördelar med kamkedja:
- Längre livslängd: Kamkedjan är konstruerad för att hålla längre samt kräver sällan utbyte.
- Stabilitet och driftsäkerhet: Kamkedjor tenderar att vara mer robusta och motståndskraftiga mot sträckning samt slitage.
- Underhållsfritt: Eftersom kedjan är inbyggd i motorn kräver den mindre underhåll än kamremmar.
Bilar med kamkedja
Nedan följer en lista på bilmodeller som är utrustade med kamkedja:
Märke |
Modell |
Motorvarianter |
---|---|---|
BMW |
3-serien (F30, E90) |
Alla bensin- och dieselmotorer |
Mercedes |
C-klass (W204, W205) |
Bensin- och dieselmotorer |
Audi |
A4 (B8, B9) |
2.0 TFSI, 3.0 TDI |
Volkswagen |
Golf (Mk6, Mk7) |
1.4 TSI, 2.0 TDI |
Nissan |
Qashqai |
1.6, 2.0 bensin och diesel |
Toyota |
Corolla, Avensis, Yaris |
1.33, 1.6 och vissa hybridmotorer |
Mazda |
3, 6 |
SkyActiv-motorer |
Honda |
Civic, Accord, CR-V |
Bensin- och hybridmotorer |
Ford |
Focus (3 och 4 generationen) |
1.0 EcoBoost, 1.5 EcoBoost |
Volvo |
V60, XC60 |
D3, D4, D5-motorer |
Kamkedjor är ett utmärkt alternativ för dem som letar efter en bil med minimalt underhåll när det gäller motorens synkronisering. Bilar med kamkedja kräver mindre underhåll än de med kamrem, vilket kan spara pengar samt tid på lång sikt. Dock bör man vara medveten om att även kamkedjor kan gå sönder, även om det är mer ovanligt. Det är viktigt att följa tillverkarens rekommendationer när det gäller motorolja samt underhåll för att maximera livslängden på kamkedjan.
Underhåll och bytestid för kamrem
Kamremmar, som vanligtvis är tillverkade av gummi samt andra syntetiska material, kräver regelbundet underhåll och byten efter en viss körsträcka eller tid för att undvika skador på motorn. Det är viktigt att byta den enligt tillverkarens rekommendationer.
- Bytestid: De flesta bilproducenter rekommenderar att kamremmen byts ut efter 10 000 till 15 000 mil, eller var 5 till 10 år. Exakta intervaller varierar beroende på bilmodell samt motortyp, så det är viktigt att kontrollera fordonets manual.
- Kostnad för byte: Byte av kamrem kan vara kostsamt, mellan 5 000 och 15 000 kronor beroende på bilens märke samt modell.
- Risker med att inte byta kamrem: Om kamremmen inte byts i tid samt den går av, kan det orsaka allvarliga motorskador.
Läs också:
Innehåll
Vad är kamrem och kamkedja?
Fördelar med kamkedja:
Bilar med kamkedja
Underhåll och bytestid för kamrem
Läs också: